fredag 22. januar 2016

Oppskrift: Tova herrevott, Lovikka inspirert.

Jeg fant ut at min bedre halvdel trengte nye votter og siden toving gjør vottene ekstra varme og slitesterke så var tovavott det eneste som dugde.  Varm på hendene skal han i alle fall bli ;-)


Når jeg først får en slik intens strikke-impuls, så må det jo skje helst i går og selvfølgelig fant jeg ikke passe garn blant alt det jeg hadde liggende. Enten var fargen eller tykkelsen feil og det som kunne brukes det passet egentlig bedre til noe annet osv. 

Løsningen ble å hoppe i bilen og frese avgårde mot den lokale matpusher`n i bygda vår.  Heldigvis selger hun skikkelig garn i tillegg til mat og jeg pusta letta ut når jeg fant Viking Naturgarn i farge svart. De nødvendige nøstene (pluss noen ekstra sånn i tilfelle jeg skulle trenge mer enn jeg trodde) ble valgt ut og avgårde hjem igjen bar det.

Så var det å finne oppskrift da...Lovikkavotten sin litt åpne brettekant øverst ville passe godt men oppskrift som passet til garnet, nei det fant jeg jo ikke. Nå er det ikke noen heksekunst å lage en slik vid brettekant på en vott, så da ble neste oppgave å lage votte-oppskrift til ei litt bred arbeidskar-hånd.

Sant nok så har jeg også strikket slike votter tidligere uten å notere ned hva og hvordan. Med bloggen her så er det slutt på det, nå noterer jeg flittig ned til senere bruk og neste gang han trenger slike votter, har jeg oppskrifta klar :-) Dersom noen andre også ønsker den så kan den kjøpes her: 

Oppskrift, votter

Om også noen andre kan ha nytte av den, så er det bare hyggelig. Det er også litt artig å få vite om oppskriften blir brukt, så legg gjerne igjen en liten kommentar under her om du laster ned oppskrifta for å strikke vottene :-)

6 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig. Post gjerne bilde når du er ferdig med vottene:-)

    SvarSlett
  3. Hei! Er det noe jeg har misforstått? "Nå snur du arbeidet slik at du strikker motsatt vei/tilbake og retten kommer på innsiden." I mitt kan man strikke en omgang vrang? Eller skal jeg gjøre som oppskriften sier, da blir det et hull på "begynnelsen/slutten" av omgangen. Og så får man ikke kanten når man strikker videre.

    SvarSlett
  4. Hadde tenkt å begynne å strikke nå 😊

    SvarSlett
  5. Syntes det var litt kort mellom brettekant og tomme, jeg blir å lage lengre avstand, ellers veldig fine votter 😉

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt. Takk for tilbakemelding :-)

      Slett

Det er veldig hyggelig å få tilbakemelding på innleggene, enten dette er ris eller ros :-)