søndag 1. januar 2017

Garnstikkas 2017-Pledd i restegarn


Hei alle sammen og riktig godt nytt strikke, hekle og hakke- år 

Er det noen andre enn meg som har endel restegarn og stash-garn som trenger å bli brukt opp? 


I år tenkte jeg å begynne på et 2017 pledd etter inspirasjon fra de helt enkle rilleteppene som er strikket i forskjellige fasonger og mål. 

Tanken er at en strikker to omganger hver dag og for hver omgang må tråden kuttes slik at en får frynsetråder på begge sider av pleddet. Dvs at dersom en ønsker å ha samme farge på begge omgangene slik at en får en hel rille i samme farge så må tråden likevel kuttes mellom omgangene. (Jeg har ikke hele riller i samme farge da jeg liker det litt rustikke inntrykket med alle omganger forskjellige.)

Hvilket garn skal brukes? Som jeg nevnte i starten så tenker jeg å få brukt restegarn/stashgarn, og da vil det bli garn av forskjellig type. Jeg vil likevel forsøke å ikke ha for stor variasjon i garntykkelse og tykkelsen på garnet vil mest sannsynlig variere mellom 150-200 m på 50 g garn da det er innen dette området jeg har mest garn som trenger brukes opp.

Jeg kommer til å poste bilder og oppdateringer underveis inne på Garnstikkas Facebookside  og gleder meg til å se både mitt og kanskje flere andres pledd ferdig 01.01.2018

Nå går jeg ned i garnlageret for å myse på hvilket garn jeg skal starte med og når jeg har funnet garnet, kommer jeg til å legge opp slik at teppet vil bli rundt 110 cm bredt pluss minus litt her og der.

Strikkefasthet: Dersom du har mest restegarn med strikkefasthet rundt 23 m = 10 cm, så kan det passe å legge opp 255 m på pinner 3.5. Om du har tynnere garn med strikkefasthet rundt 26-30 m = 10 cm vil jeg anbefale å legge opp ca 300 m på pinner 3.5 her også. Husk på at det skal være en god trådende (ca 15 - 20 cm) i begge ender som skal bli frynser underveis. Strikker så rettmasker både frem og tilbake slik at det blir riller etterhvert. 

Selv blander jeg forskjellige garntykkelser, og for ikke å få tydelige breddeforskjeller, passer jeg på å blande trådene etterhvert som jeg strikker.

(Som et lite ps: hvis en heller har lyst å hekle 2017 teppet, så kan en greit gjøre dette og bruke fastmasker.)

Bli med da vel :-)


Her er bilde av første rille på 2017-pleddet :-)







Når du har strikket 3 riller totalt (dag 3) skal du ha 6 løse tråder på hver side av pleddet (Dette gjelder enten du har strikket en og en rille i samme farge eller om du har byttet farge for hver omgang)

Stram litt opp alle trådene på en side og knytt en knute som plasseres ca midt på de 3 rillene som er strikket hittil slik bildene under viser.

Når pleddet er ferdig, vil jeg stusse alle frynsene slik at de får lik lengde, men frem til dentid så får frynsene bare være litt rufsete og ulike :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig å få tilbakemelding på innleggene, enten dette er ris eller ros :-)