onsdag 15. juli 2015

Historien bak et broderi?

Jeg fikk en gang for lenge siden et gammelt brodert bilde av min mor. Hvor hun hadde fått det fra, vet jeg ikke. Jeg kan ganske enkelt ikke huske hva hun fortalte om det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er noen i slekta som har laget det.

Jeg husker at jeg, dengang når jeg fikk det, noterte meg arbeidet som lå bak. Min første tanke dengang var at det måtte være et forferdelig putl å brodere ferdig et slikt bilde, og thats it! Jeg takket og tok i mot, deretter lagret jeg bildet i meningen av å henge det opp en eller annen plass en eller annen gang. 

Der ble det liggende leeeenge....det var jo heller ikke så mange som hadde hengende broderte bilder på veggen i vår dengang så moderne rettlinjede tid. Jeg synes vel i det hele tatt at det var litt vel mye rokokko, romantikk og overdådige linjer med hele bildet.

For et par år siden hentet jeg det frem og så nøyere på det. Bildet er jo egentlig bare utrolig fint og en staselig ramme har det også. Hvordan i alle dage kunne det ha seg at jeg ikke hadde lagt merke til det på samme vis tidligere?


Nå henger det fremme og jeg titter stadig bort på det. Fantasien spinner litt over hvem, når og hvor. En eller annen gang har et eller annet menneske gjort seg skikkelig flid med broderingen her. Hvilke tanker hadde den som laget det? Så vedkommende frem til å plassere det på en hedersplass i sin egen bestestue, kan det ha vært ment som en bryllupsgave eller kanskje en presang i en annen stor anledning? 

Når arbeidet vel var ferdig har vedkommende spandert på det en staselig ramme som sikkert kostet en liten formue i en tid der de fleste snudde og vendte på hvert eneste øre? 

Slik går jeg da å lurer på hvem som engang laget det, når det ble laget og i hvilken anledning. Bildet er blitt en liten kilde til forundring i hverdagen, jeg liker å fantasere over forhistorien her og kanskje, bare kanskje, kan det være like greit å ikke kjenne historien. Da kan en fortsette å fundere og lage seg sine egne historier om hvilke drømmer og forhåpninger dette mennesket satt med når vedkommende kveld etter kveld flittig satt med nåla og broderte. 

For alt jeg vet, kan det ha vært en som skulle emigrere til Amerika og ville legge igjen et varig minne til slekta før de dro. Kanskje satt vedkommende kveld etter kveld i sene nattetimer, etter at alt annet arbeid var gjort, og broderte for å få det ferdig? 

Hvis det var slik det var.., så lurer jeg jammen på hvordan det gikk med dem videre i Amerika. Kanskje fikk de godt med jord, jobbet seg opp og endte med en av de aller største ranchene i området, eller tenk om..., huff, tenk om de omkom av sult og kulde første vinteren fordi...

Nei, nå må jeg stoppe, men bildet henger i alle fall her i stua mi til undring og ettertanke over en tid som har passert, hva som kan ha vært og i tillegg så liker jeg så godt utseendet på det også. Både det romantiske motivet og den lett overdådige rammen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig å få tilbakemelding på innleggene, enten dette er ris eller ros :-)